1.2.2016

Suosikkirotulistaus FCI-ryhmittäin

Jotta ei ihan täysin kuvia-kuvia-videopätkää-tokoa-tokoa -linjalle menisi...

Zira-belgin omistaja Jenni yllytti minutkin tekemään tällaisen.


FCI 1 Lammas- ja karjakoirat (paitsi sveitsinpaimenkoirat)
Tämä on lempiroturyhmäni, yllättäen. Ei liene yllätys, että tästä ryhmästä suosikkejani ovat belgianpaimenkoira malinois ja sileäkarvainen collie. Ja vielä mulle se malikka joskus tulee. Myös kelpiet ja auspait on kivoja ja pikkukoira jos pitäisi ottaa, olisi sheltti karvanpituudesta huolimatta ensisijainen vaihtoehto.

FCI 2 Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Olen joskus sanonut, että jos mun pitäisi ottaa pikkukoira ja se ei saisi olla sheltti, se olisi kääpiöpinseri. Molossityyppisiä ja muita en osaisi edes harkita itselleni.

FCI 3 Terrierit
Muutaman mageen airendalenterrierin olen tavannut ja irlanninterrierit vaikuttavat ihan ok:lta, mutta omaksi en kyllä harkitsisi mitään näistä. Mä en vaan ole ärrieri-ihmisiä.

FCI 4 Mäyräkoirat
Normikokoinen pitkäkarvainen. Toinen mahdollinen olisi saman kokoluokan lyhytkarvainen. Mutta mäyrikset kuuluvat jokatapauksessa epätodennäköisimpiin rotuihin, joita mulle voisi tulla.

FCI 5 Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Tässä ryhmässä mulle on paljon kivoja vaihtoehtoja, lähtien ensin kaikista islanninlammaskoirista, lapinporokoirista, suomenlapinkoirista... Näillä kaikilla on tosin mun makuun liian paljon karvaa. Shibat on tottakai kivoja, mutta luonteensa yms. puolesta ei ehkä mun koiria. Alkukantaisista tykkään oikeastaan kaikista. Joo, kaikista. Oikeasti. Mutta ne on vaan luonteeltaan vääränlaisia mulle. Mutta ehkä sitten joskus, jos kaipaan koiraa ilman suurempia harrastustavoitteita. Kaverin perunkarvattomat on mahtavia, mutta itselle valikoituisi varmaan faarao tai pondeco.

FCI 6 Ajavat ja jäljestävät koirat
Beaglet on ihan hauskoja, toinen kiva vaihtoehto on rhodesian ridgeback. Ehkä sitten, kun olen vanha mummo, otan beaglen.

FCI 7 Kanakoirat
Näistä omaksi valikoituisi ehdottomasti setteri, todennäköisimmin irlantilainen. Syystä että Lotta, joka oli setteri-kultsu -sekoitus. Mutta ei oo mun juttu, joten tuskin tulee tapahtumaan.

FCI 8 Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Vaikka mä olen aika epänoutajaihminen, niin kyllä labbista, kultsua tai tolleria voisin kuvitella joskus harkitsevani. Ko. ryhmän näyttelylinjaiset kierrän mielelläni kaukaa, joten todennäköisin karvan ja muun perusteella olisi käyttislabbis.

FCI 9 Seurakoirat ja kääpiökoirat
Onkopakkojoseihaluu? No, ehkä villis, iso tai keskikokoinen, mutta se turkki tulee siinä pahasti väliin. Kun en oo yhtään turkinhoitoihminen, lyhytkarvaisen satunnainen harjailu nyt menee ja voihan sen koiran joskus kerran kaksi vuodessa pestä jos likaa itsensä jossain pahemmin. Lopulta päätyisin ehkä kiinanharjakoiraan, jos joku täytyisi näistä ottaa. Nakuna. Ja ompelisin sille sitten söpöjä haalareita läjäpäin.

FCI 10 Vinttikoirat
Ihailen salukeja, niitä pitkäkarvaisia, mutta valitsisin silti vipukan. Ne on ihan symppiksiä tyyppejä, mitä nyt olen muutamia tavannut. Menee sarjaan "jos haluaisin koiran ilman harrastustavoitteita".


Ai mitä, minäkö muka paimenkoiraihminen? Tosissani en voisi ainakaan näillä näkymin harkita mitään ekan roturyhmän ulkopuolelta, vaikka moni rotu onkin kiva. Ei kuitenkaan niin kiva, että omaksi asti päätyisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huom! Kommentit julkaistaan vasta hyväksyntäni jälkeen :)